- Efektivní komunikacea01
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- formulování myšlenek, zejména v písemné podobě je pro něj obtížné,
- mívá problémy s nasloucháním,
- informace předává ostatním pouze na vyžádání,
- jeho reakce na nečekané situace nelze předvídat
Úroveň 2
- v běžných situacích jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě,
- naslouchá ostatním bez větších zádrhelů,
- sdílí informace,
- reaguje přiměřeně na vzniklou situaci,
- jeho komunikace není vždy přesvědčivá
Úroveň 3
- jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě,
- naslouchá ostatním,
- reaguje asertivně na vzniklou situaci,
- dokáže svým projevem zaujmout ostatní,
- toleruje názory ostatních
Úroveň 4
- formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na velmi dobré úrovni,
- aktivně naslouchá ostatním,
- zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené,
- dokáže prezentovat před skupinou,
- dokáže komunikaci otevřít,
- vytváří prostředí, aby komunikovali i druzí,
- vítá a rozvíjí názory ostatních,
- dokáže vyvolat konstruktivní konflikt,
- vyžaduje zpětnou vazbu
Úroveň 5
- formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na výborné úrovni,
- praktikuje aktivní naslouchání bez výjimky za všech okolností,
- zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené,
- dokáže prezentovat na velkém fóru a svým projevem dokáže druhé přesvědčit,
- dokáže od jiných získat jejich skutečné názory a pracovat s nimi,
- dokáže využívat konstruktivní konflikty,
- umí pracovat se zpětnou vazbou,
- komunikuje s jinými kulturami
- Kooperace (spolupráce)a02
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- je spíše pasivní než aktivní,
- má nízkou identifikaci se skupinovým cílem, dělá jen to, co je nezbytně nutné,
- informace poskytuje jen na vyžádání
Úroveň 2
- je spíše aktivní než pasivní,
- je součástí skupiny, přizpůsobuje se požadovanému chování,
- respektuje skupinové cíle,
- informace sdílí, avšak sám je aktivně nenabízí
Úroveň 3
- aktivně spolupracuje,
- do činností skupiny se ochotně zapojuje a sehrává v ní pozitivní roli,
- směřuje své aktivity ke skupinovému cíli,
- sdílí a nabízí informace,
- respektuje druhé i výsledky jejich úsilí
Úroveň 4
- aktivně působí na atmosféru a potřeby skupiny,
- významně přispívá k dosahování skupinových cílů,
- je schopen přebírat zodpovědnost za výsledky skupinové činnosti,
- sdílí, aktivně vyhledává a nabízí relevantní informace
Úroveň 5
- ve skupině zaujímá roli nenuceného leadera, má přirozenou autoritu,
- je schopen spolupráce v mezinárodních nebo multikulturálních týmech
- Kreativitaa03
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- změnám se dokáže přizpůsobit, ale jen do té míry, která mu zajistí „přežití“,
- na základě silného podnětu či jednoznačné instrukce dokáže vymyslet jednoduchá zlepšení,
- rizika vnímá jako přímé ohrožení,
- riskantní řešení nevyhledává
Úroveň 2
- aktivně zpracovává podněty z okolí,
- je schopný opakovaně přicházet s náměty na zlepšení resp. usnadnění své pracovní činnosti, zpravidla je však nedokáže samostatně připravit ani realizovat,
- rizika vnímá, ale nevyhodnocuje je správně, snadno jej odradí od akce, nebo je podcení
Úroveň 3
- aktivně vyhledává příležitosti ke zlepšení či změně,
- je obdařen intuicí pro podnikatelské příležitosti,
- má dostatek odvahy a/nebo vytrvalosti k realizaci či prosazení svých nápadů resp. „zlepšováků“,
- rizika s nimi spojená sice vnímá, ale nezabývá se jejich systematickou prevencí
Úroveň 4
- je připraven k boji s konkurencí, kterou vnímá stejně ostře jako podnikatelské příležitosti,
- neustále připravuje a realizuje změny a nové projekty, které posilují pozici jeho, firmy nebo společnosti,
- rizika je schopen rychle vyhodnotit a snaží se je eliminovat
Úroveň 5
- podnikatelská intuice a strategické myšlení mu umožňují připravit a realizovat nové záměry, které mu vytvářejí výbornou výchozí pozici v konkurenčním prostředí,
- je schopen využít a ocenit myšlenky a nápady ve svém okolí,
- systematicky pracuje s riziky, která je schopen vyhodnotit a minimalizovat tak, aby neohrožovala strategické záměry jeho, firmy nebo společnosti
- Flexibilitaa04
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- obtížně se vyrovnává se změnami, na přijetí nových myšlenek a podnětů potřebuje dostatek času,
- stereotypy v jeho životě sehrávají důležitou roli, potřebuje příklady a vzory,
- je závislý na stabilitě pracovního prostředí a postupech,
- schopnost přenášet pozornost mezi úkoly má své limity
Úroveň 2
- akceptuje pozvolné, postupně dávkované změny, na přijetí nových myšlenek a podnětů potřebuje čas,
- je schopen pozvolně překonávat stereotypy, je schopen přenášet pozornost mezi menším počtem úkolů, je-li to požadováno,
- stabilita pracovního prostředí a postupů je pro něj stále důležitá
Úroveň 3
- změny pro něj nepředstavují stres a akceptuje je bez problémů, je schopen přijímat nové myšlenky,
- je schopen překonávat stereotypy, nebrání se novým metodám a postupům,
- je schopen přenášet pozornost mezi úkoly, ale sám takové situace nevyhledává,
- přizpůsobuje se novému pracovnímu prostředí a úkolům, uzná-li to za potřebné,
- je schopen učit se novým věcem a postupům
Úroveň 4
- změny vítá, vidí v nich příležitosti, sám je vyhledává,
- nové myšlenky a podněty vítá, je otevřený všemu novému,
- nebojí se rizika nepoznaných cest,
- je připraven a ochoten učit se, má zájem dále se rozvíjet, obohacovat své znalosti a dovednosti,
- přispívá svými náměty a vylepšuje stávající stav,
- je schopen reagovat v nepředvídaných situacích a improvizovat
Úroveň 5
- aktivně prosazuje změny a přebírá za ně zodpovědnost, je iniciátorem nových myšlenek,
- má inovativní a kreativní myšlení, zpochybňuje stereotypy a zavedené postupy,
- vhodně volí styly a metody práce s ohledem na ostatní, kontext, situaci,
- trvale se rozvíjí, obohacuje své znalosti a dovednosti
- Uspokojování zákaznických potřeba05
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- je pasivní vůči zákazníkovi bez negativních projevů,
- komunikuje nedostatečně se zákazníkem, vyjadřované emoce nejsou vždy adekvátní situaci,
- neuměle a nedostatečně posuzuje zákazníkovy potřeby
Úroveň 2
- má snahu vyhovět zákazníkovi a uspokojit jeho základní potřeby, je schopný vstřícného chování
- má obavy z nových kontaktů, vyjednává instinktivně,
- komunikuje se zákazníkem a zvládá emoce,
- ne vždy a včas předvídá a rozpoznává potřeby zákazníků
Úroveň 3
- dokáže zjistit a uspokojit zákazníkovy potřeb, yjeho chování je vstřícné, jednání příjemné,
- uvědomuje si odpovědnost za zákazníkovu spokojenost,
- snaží se získat zpětnou vazbu,
- je schopen se zákazníkem komunikovat a jít za hranice formální komunikace,
- své emoce zvládá i ve vypjatých situacích,
- zná svou firmu/společnost/produkt/zákazníky,
- je loajální
Úroveň 4
- je empatický, předvídá potřeby a očekávání zákazníka,
- jedná a komunikuje profesionálně,
- usiluje o spokojenost, důvěru a dlouhodobý prospěch zákazníků,
- dokáže účinně vyjednávat,
- zvládá konfliktní situace,
- přijímá osobní zodpovědnost
Úroveň 5
- je vzorem vstřícného chování a vystupování vůči zákazníkům,
- systematicky buduje a udržuje vztahy, má snahu o jejich neustálé zlepšování, zastává roli důvěryhodného poradce,
- umí zákazníka přesvědčit a ovlivnit
- Výkonnosta06
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- snaží se dosáhnout požadovaného úkolu, ale potýká se při tom s problémy,
- snaží se podávat výkon, avšak ne vždy dosáhne požadovaného výsledku,
- problematicky přijímá zpětnou vazbu, včetně hodnocení výkonu,
- vykonává zadané úkoly, ale nepřemýšlí nad jejich smyslem,
- musí být kontrolován,
- dokáže sledovat vždy pouze jednu prioritu
Úroveň 2
- většinou dosahuje spolehlivého a stabilního výkonu, výjimečně se potýká s problémy,
- orientuje se na výkon i na výsledek (přínos), rozpozná podstatné kroky vedoucí k jeho dosažení,
- zůstává-li však bez kontroly, hrozí, že poleví,
- formálně přijímá zpětnou vazbu,
- je ochoten se v případě potřeby dále rozvíjet,
- dokáže sladit některé osobní a týmové nebo firemní priority
Úroveň 3
- jeho výkon je spolehlivý a stabilní,
- má schopnost podat jednorázový výrazný výkon dle potřeb zadavatele,
- orientuje se na výkon i na výsledek (přínos), rozpozná a uskuteční podstatné kroky vedoucí k dosažení vlastního i týmového výsledku,
- nemusí být příliš kontrolován,
- reaguje na zpětnou vazbu a dokáže se poučit z chyb,
- dokáže sladit osobní a týmové nebo firemní priority,
- je schopen určité míry sebekontroly a sebemotivace včetně sebezdokonalování
Úroveň 4
- jeho výkon je vysoce spolehlivý a stabilní, je příkladem v osobním nasazení,
- orientuje se na výkon a na výsledek (přínos), konstruktivně zpětnou vazbu přijímá i poskytuje,
- jeho osobní a týmové nebo firemní cíle jsou v souladu,
- zvyšuje efektivitu výkonu,
- je schopen sebekontroly a sebemotivace včetně sebezdokonalování
Úroveň 5
- jeho výkon a výsledek (přínos) je nadstandardní,
- jeho osobní a týmové nebo firemní cíle jsou v souladu,
- má manažerské předpoklady pro zvyšování výkonu, konstruktivně zpětnou vazbu přijímá i poskytuje, a v návaznosti na ni navrhuje řešení,
- je schopen sebekontroly,
- je motivován a motivuje ostatní včetně sebezdokonalování
- Samostatnosta07
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- samostatně plní pouze jednoduché přesně definované úkoly, potřebuje dohled a kontrolu,
- je závislý na vedení,
- podléhá skupinovému myšlení,
- přizpůsobuje se názoru ostatních
Úroveň 2
- samostatně a spolehlivě plní běžné úkoly, u ostatních úkolů (nových, problematických apod.) potřebuje dohled nebo podporu,
- vyhovují mu instrukce, návody, směrnice, manuály, řády, předpisy, podle kterých se orientuje,
- je schopen se rozhodnout bez ohledu na skupinové myšlení, když se může opřít o manuál, předpis (jinou vnější autoritu)
Úroveň 3
- samostatně a spolehlivě plní všechny zadané úkoly, pomoc jiných vyhledává v případě potřeby,
- řídí sám sebe při plnění rutinních úkolů, u náročnějších potřebuje podporu, někdy neodhadne správně své síly,
- samostatně získává informace,
- je schopen vyjadřovat své názory odlišné od názoru skupiny i za cenu možných konfliktů
Úroveň 4
- dokáže složitý úkol převést na dílčí úkoly i konkrétní kroky, při plnění úkolů řídí sám sebe,
- umí své síly odhadnout a rozložit,
- plánuje a je schopen se koncentrovat,
- rychle a pružně se rozhoduje, v případě potřeby neváhá vyhledat pomoc,
- dokáže získat veškeré potřebné zdroje (informace apod.),
- nebojí se odpovědnosti a přijímá určitou míru osobního rizika
Úroveň 5
- dokáže cíl převést na kroky (úkoly) potřebné k jeho dosažení, při plnění úkolů řídí sám sebe,
- umí své síly odhadnout a rozložit,
- plánuje a je schopen se dlouhodobě koncentrovat,
- rychle a pružně se rozhoduje, v případě potřeby neváhá vyhledat pomoc,
- dokáže získat veškeré potřebné zdroje (informace apod.),
- nebojí se nést osobní riziko, protože ho umí dobře posoudit
- Řešení problémůa08
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- pouští se do problémů, když má jistotu, že zná cestu ke správnému řešení,
- zpravidla potřebuje pomoc druhých,
- podstatu snadno identifikuje jen u jednodušších problémů,
- systematicky je schopen řešit pouze jednodušší problémy, kreativní je jen zcela výjimečně
Úroveň 2
- samostatně řeší jednodušší problémy, řešení komplikovanějších problémů bývá nesystematické, přestože se mu daří definovat podstatu,
- je pro něj obtížené aplikovat teoretické poznatky v praxi,
- snaží se využívat svou intuici a kreativitu
Úroveň 3
- přistupuje k řešení problému aktivně a samostatně, dokáže najít a definovat podstatu i u složitějších problémů,
- dokáže problém strukturovat a systematicky řešit a do budoucna jim předcházet,
- většinou umí skloubit analytické a kreativní myšlení,
- v případě potřeby dokáže řešit problém týmově
Úroveň 4
- dokáže definovat příčiny a následky problému, využívá jak analytické, tak kreativní myšlení,
- dokáže posoudit, kdy si problém žádá individuální přístup a kdy týmovou spolupráci,
- podporuje motivující prostředí pro řešení problémů,
- umí pracovat s prioritami,
- je schopen podílet se na tvorbě standardů, kterými předchází vzniku problémů
Úroveň 5
- jak samostatné, tak týmové řešení problémů je mu zcela vlastní,
- je schopen vést řešitelské týmy,
- na základě svých zkušeností se spoléhá na svou intuici,
- využívá kreativní myšlení,
- vytváří motivující prostředí pro řešení problémů,
- je schopen vytvářet nebo se podílet na tvorbě standardů, kterými předchází vzniku problémů,
- dokáže překonávat předsudky a stereotypy myšlení
- Plánování a organizování prácea09
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- je schopen plánovat konkrétní činnosti a aktivity, jeho výkon bývá často nestabilní,
- nerozlišuje priority,
- zajišťuje si základní zdroje a má hrubý časový odhad,
- sám plní úkoly nesystematicky, potřebuje být řízen,
- vyhodnocuje jen aktuální situaci
Úroveň 2
- je schopen rozlišovat dlouhodobé a krátkodobé plány, obvykle podává očekávaný výkon,
- plánuje aktivity v závislosti na naléhavosti,
- dokáže rozlišit naléhavé a důležité, ne vždy podle toho jedná,
- v případě nutnosti vytváří varianty plánu, nedokáže však o nich rozhodovat samostatně,
- dokáže organizovat svoji činnost a výkon,
- umí skloubit svou činnost s činností a plány ostatních
Úroveň 3
- plánuje krátkodobě i dlouhodobě v souladu s plány okolí, stabilně podává požadovaný výkon,
- dokáže rozlišit naléhavé a důležité a podle toho se rozhoduje i jedná,
- vytváří varianty plánu, ve standardních situacích se samostatně rozhoduje,
- plánuje potřebné zdroje a čas, vyhodnocuje naplňování plánů,
- standardně organizuje činnost svou a je schopen zorganizovat činnost druhých
Úroveň 4
- plánuje krátkodobě i dlouhodobě v souladu s plány a potřebami okolí, snaží se svůj výkon neustále zlepšovat,
- rozhoduje na základě priorit, preferuje důležité před naléhavým,
- vytváří varianty plánu tak, aby efektivně směřovaly ke stanovenému cíli, pracuje s riziky,
- plánuje potřebné zdroje, čas i jejich efektivní využití,
- vyhodnocuje naplňování cílů, plánů a aktivit k nim směřujících a podle toho jedná,
- organizuje činnost svou a je schopen účinně zorganizovat činnost druhých
Úroveň 5
- vytváří vize, navrhuje strategie a efektivně plánuje, rozvíjí potenciál k výkonnosti sebe a druhých,
- stanovuje cíle a priority, motivuje okolí k jejich dosažení,
- předvídá rizika,
- plánuje potřebné zdroje, čas i jejich efektivní využití,
- hodnotí naplňování cílů, plánů a aktivit k nim směřujících a podle toho jedná,
- deleguje
- Celoživotní učenía10
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- je-li to nezbytně nutné, je ochoten se vzdělávat, jeho vzdělávací potřeby jsou řízeny vnějšími tlaky,
- je schopen si osvojit nové dovednosti, pokud souvisejí s jeho současnými dovednostmi a znalostmi,
- přijímá nové informace, přestože někdy naučené obtížně aplikuje do praxe,
- svou úspěšnost hodnotí černobíle,
- neúspěch jej silně demotivuje a má obtíže se z něj poučit do budoucna
Úroveň 2
- vzdělává se převážně na základě krátkodobých cílů, při vzdělávání preferuje to, co jej zajímá a podle toho je schopen do svého rozvoje investovat energii,
- je schopen přijímat nové informace, zejména ty, o kterých ví, že je brzy využije,
- dokáže analyzovat svou úspěšnost,
- je schopen se v některých případech poučit ze svých chyb,
- naučené používá v praxi,
- zná své silné a slabé stránky, ale nerozvíjí je cíleně
Úroveň 3
- je přirozeně zvídavý a otevřený novým zkušenostem i znalostem, vyhledává nové informace a aplikuje je do praxe,
- ví, čeho chce dosáhnout, a podle toho plánuje své budoucí vzdělávací potřeby,
- aktivně se vzdělává,
- zná své silné a slabé stránky, své silné stránky dále rozvíjí,
- umí analyzovat vlastní neúspěch a poučit se z chyb, při osvojování nových dovedností je vytrvalý
Úroveň 4
- definuje své budoucí vzdělávací potřeby, aktivně se celoživotně vzdělává a získané poznatky (i z jiných oborů) je schopen aplikovat do své praxe,
- umí se motivovat ke vzdělávání, aktivně vyhledává a následně přijímá nové informace a dokáže je aplikovat,
- pro ostatní může být zdrojem informací,
- zná své slabiny a dokáže je účinně kompenzovat svými silnými stránkami, na kterých staví,
- automaticky analyzuje své úspěchy a neúspěchy a vytváří si akční plán dalšího vzdělávání
Úroveň 5
- aktivně pracuje na prohlubování své odbornosti a profesionality, předvídá a může i ovlivňovat vývoj ve svém oboru,
- dokáže rozpoznat a definovat vzdělávací potřeby svého okolí,
- podporuje osobní rozvoj druhých,
- sdílí znalosti a zajišťuje, aby znalosti byly sdíleny (knowledge management)
- Aktivní přístupa11
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- plní činnosti a úkoly, pokud dostane jasné zadání a je veden,
- spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních,
- k realizaci aktivity se přidá, je-li k tomu vyzván,
- neúspěch nebo komplikace jej snadno odradí
Úroveň 2
- k plnění obvyklých a jasně definovaných úkolů přistupuje aktivně,
- k aktivnímu přístupu je potřeba jej však průběžně motivovat,
- dokáže řešit běžné problémy a situace,
- překonává obvyklé překážky, pokud na ně nestačí, vyhledá pomoc ostatních,
- neúspěch a komplikace mohou jeho aktivní přístup omezit
Úroveň 3
- zajímá se o dění kolem, hledá řešení, nové aktivity, postupy a možnosti,
- angažuje se nad rámec běžných povinností, je-li dostatečně motivován,
- je schopen překonávat překážky a setrvat v činnosti i přes neúspěch a komplikace,
- reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
Úroveň 4
- je činorodý, intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti,
- je rozhodný a aktivní v situacích, kdy si ostatní neví rady,
- angažuje se nad rámec běžných povinností, předvídá překážky a činí preventivní opatření,
- vyhledává možnosti a příležitosti, rád zkouší a učí se nové věci
Úroveň 5
- je přirozeně aktivní, má pozitivní přístup k životu i k práci, ovlivňuje dění kolem sebe,
- aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti,
- je připraven podstoupit osobní riziko, aby mohl dosáhnout cíle,
- předvídá situace a přijímá opatření, hledá řešení,
- dívá se dopředu, aby mohl vytvářet příležitosti,
- zapojuje ostatní do svých projektů
- Zvládání zátěžea12
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- zátěžové situace výrazně snižují jeho schopnost soustředění, pod dohledem nebo s pomocí je však schopen podat přiměřený výkon,
- změny vnímá negativně, vyrovnává se s nimi problematicky, drobné překážky překonává, větší překážky jej odradí,
- příliš si nevěří, neúspěch nese velmi těžce, potřebuje povzbuzení a podporu k jeho zvládnutí,
- k další aktivitě jej přiměje velmi silná motivace nebo okolnosti,
- při monotónních úkolech po čase selhává, následně je schopen si uvědomit svou neadekvátní emoční reakci na zátěžovou situaci
Úroveň 2
- v obvyklých zátěžových situacích je schopen se soustředit a podat přiměřený výkon,
- v malých dávkách zvládá stres i opakované překážky,
- snaží se hledat řešení, hledá pomoc u druhých a snaží se obtíže překonat,
- v příznivých podmínkách se dokáže soustředit i na rutinní úkoly,
- neúspěch nese nelibě, potřebuje povzbuzení a podporu k jeho zvládnutí,
- změny akceptuje, pokud jim rozumí, snaží se jim přizpůsobit,
- v běžných zátěžových situacích ovládá své emoce a reaguje přiměřeně, při vyšší zátěži ztrácí sebejistotu
Úroveň 3
- v zátěžových situacích reaguje vyrovnaně, podává přiměřený výkon i při dlouhodobé zátěži,
- neúspěch bere jako součást života a ustojí jej, je schopen požádat o pomoc,
- uvědomuje si, že mu určitá míra zátěže pomáhá podat výkon, vyskytnou-li se překážky, analyzuje situaci, hledá a volí řešení a překážky překonává,
- změny akceptuje a přizpůsobuje se jim,
- je ostražitý i při rutinních úkolech vyžadujících neustálou pozornost,
- ani v náročných situacích neztrácí kontrolu nad svými emocemi, přiměřené sebevědomí mu umožňuje vyrovnávat se se zátěží
Úroveň 4
- podává velmi dobrý výkon i v zátěžových situacích, je vytrvalý,
- neúspěch chápe jako příležitost udělat to příště lépe, změny vnímá jako samozřejmost, vítá je,
- při překonání překážek analyzuje situaci, hledá alternativy a volí nejvhodnější řešení, nenechá se odradit,
- rutinní úkoly dokáže vykonávat po dlouhou dobu,
- má silnou vůli, ovládá své emoce, otevřeně vyjadřuje pocity,
- ví, co zvládne a důvěřuje svým schopnostem
Úroveň 5
- odvádí velmi dobrý výkon i v extrémně složitých podmínkách, realistický přístup k zátěžovým situacím, mu umožňuje získat nadhled a odstup,
- vyvolává změny za účelem efektivnějšího dosažení výsledku,
- z neúspěchu se poučí a přijímá opatření, při překonání překážek analyzuje situaci, hledá alternativy a volí nejvhodnější řešení,
- při plnění rutinních úkonů se dokáže oprostit od vnějších vlivů a soustředí se v danou chvíli pouze na příslušný cíl,
- v zátěžových situacích je oporou druhým,
- je schopen i v silně vypjatých situacích kontrolovat své pocity,
- dokáže pracovat s emocemi druhých, má vysokou sebedůvěru a pocit plné zdatnosti
- Objevování a orientace v informacícha13
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- informace přijímá účelově, dohledávání informací je často stereotypní,
- informace umí třídit/uspořádat dle velmi jednoduchých, předem daných postupů a kritérií,
- důvěryhodnost informací posuzuje na úrovni věřím/nevěřím,
- hodnotí je černobíle na základě autority a zdroje informace předá dál, ví-li kam
Úroveň 2
- je-li motivován okolím, vyhledává další informace,
- viditelné nejasnosti ověřuje, dobře pracuje s jasně strukturovanou/standardizovanou informací,
- pro vyhledávání informací a částečně i jejich zpracování dokáže využívat technologie,
- umí rozpoznat podstatné informace, třídit je a analyzovat, pokud se týkají oblastí, v nichž se dobře orientuje,
- vytváří základní jednoduchou dokumentaci
Úroveň 3
- informace vyhledává samostatně a cíleně, využívá širší zdroje informací,
- srovnává, posuzuje a ověřuje si informace, orientuje se dobře ve větším množství informací,
- umí rozlišit podstatné od nepodstatného, pro vyhledávání informací i jejich zpracování dokáže využívat technologie,
- umí pracovat s datovými bázemi, aplikuje informace v praxi a vytváří k nim příslušnou dokumentaci,
- získanou informaci dokáže předat dál a srozumitelně vysvětlit, aniž by ji zkreslil
Úroveň 4
- cíleně vyhledává informace, ověřuje si důvěryhodnost zdrojů,
- v informacích dokáže vidět možné příležitosti,
- využívá netradiční zdroje informací, strukturuje a dokumentuje získané informace inovativním způsobem,
- umí pracovat s technologiemi pokrokově
Úroveň 5
- propojuje informace z různých i netradičních/nových zdrojů, tvoří mezi nimi vazby, nalézá a vytváří z nich příležitosti,
- informací je schopen vytvářet know-how, které mohou využívat i ostatní řídí informační toky,
- je schopen se zorientovat v různých typech databází a vybrat klíčové informace pro daný účel a propojit je
- Vedení lidí (leadership)a14
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- snaží se přijmout odpovědnost za skupinový výkon a výsledek, jen pokud je to po něm žádáno,
- operativně vede malé týmy (dvoučlenné až tříčlenné),
- snaží se realizovat zadané úkoly a cíle, ale v kontrole termínů a plnění úkolů má velké rezervy,
- nevyvíjí zvláštní úsilí, aby rozvíjel ostatní
Úroveň 2
- přijímá zodpovědnost za tým (většinou malý max. do 10 pracovníků),
- svolává a vede operativní porady, informuje své podřízené,
- v kontrole výsledků má stále rezervy, nevyužívá formální autority,
- dává instrukce, demonstruje úkoly, dává užitečné rady, jde osobním příkladem,
- věří, že se ostatní chtějí učit a že jsou schopni zvládat zadané úkoly, snaží se jim předávat znalosti
Úroveň 3
- chce zodpovídat za skupinový výkon a výsledek, chce vést a vede ostatní,
- efektivně vede porady, definuje společné cíle,
- ověřuje, zda ostatní chápou instrukce a rozumí změnám, kontroluje realizaci cílů a úkolů,
- využívá formální autoritu a moc správným způsobem,
- snaží se zvyšovat výkonnost týmu, prosazuje týmového ducha a klade velký důraz na týmové cíle,
- chrání skupinu a její reputaci vůči celé organizaci, získává zdroje a informace pro skupinu, ujišťuje se, že potřeby skupiny jsou naplňovány,
- podporuje ostatní, poskytuje jim zpětnou vazbu s cílem je dále rozvíjet a zlepšovat jejich výkon,
- podporuje jejich formální vzdělávání
Úroveň 4
- jednoznačně přebírá zodpovědnost za skupinový výkon i v případě neúspěchu,
- analyzuje úspěšný i neúspěšný výkon a navrhuje opatření,
- snaží se, aby všichni členové týmu pochopili a ztotožnili se se skupinovým cílem, s jeho posláním a programem, organizuje strategické mítinky,
- je vynikajícím příkladem pro druhé, tj. vzorem, chová se jako vůdce,
- nezalekne se obtíží, nevyhýbá se komplikovaným situacím, ostatní na něj mohou spoléhat,
- je věrohodný a spolehlivý vůdce, zapojuje jednotlivé členy do vedení porad a řízení, školí a trénuje své podřízené, dokáže jim připravit studijní materiály,
- dokáže podřízeným dát prostor a možnost převzít zodpovědnost za dílčí úkoly skupinového výsledku, deleguje jim pravomoci,
- hodnotí kompetence podřízených a navrhuje možnosti a příležitosti k osvojování dalších poznatků a k rozvoji jejich kompetencí,
- koučuje
Úroveň 5
- je charismatický vůdce, má přesvědčivé představy a nápady, pro které dokáže ostatní zaujmout a nadchnout,
- jeho strategie a nápady vyvolávají zájem a nadšení ostatních se podílet na poslání celé skupiny,
- odpovědnost za skupinový výkon vnímá jako základní manažerskou roli,
- organizuje a plánuje, otevřeně informuje, zapojuje členy týmu do řízení úkolů a projektů, motivuje je k aktivnímu zapojení,
- poskytuje podřízeným dostatek svobody pro rozhodování, přejímání zodpovědnosti a volbu, jakým způsobem budou postupovat při realizaci svých úkolů, kontroluje jejich výsledky a diskutuje s nimi o způsobech řešení, poskytuje zpětnou vazbu,
- cíleně rozvíjí, povzbuzuje ostatní členy týmu při přebírání odpovědnosti za dílčí výsledky skupinové práce,
- zastává roli kouče, podporuje jednotlivé členy v jejich úsilí se zdokonalovat a vzdělávat, cíleně jim předává své znalosti a zkušenosti
- Ovlivňování ostatnícha15
Úroveň 0
- pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
Úroveň 1
- vykazuje úmysl ovlivňovat druhé, ale nevyvíjí proto žádné úsilí,
- jeho verbální i neverbální projev (dikce, akcent,…) obsahuje řadu nedostatků, což způsobuje jeho tréma a obava z cizích lidí nebo velkých skupin,
- nezabývá se motivací, zájmy a potřebami posluchačů
Úroveň 2
- podniká určité kroky, aby ovlivnil/přesvědčil druhé, ale nedostatečně se přizpůsobuje úrovni posluchačů,
- využívá metod přímého přesvědčování, apeluje na fakta, čísla, účel,
- využívá konkrétních příkladů, vizuálních pomůcek, demonstraci atd.
- pečlivě si připravuje informace pro prezentaci a formuluje dva nebo více argumentů pro diskuzi,
- prezentuje jednoduchá nebo známá témata před menšími skupinami, přestože si je vědom zájmů a motivace posluchačů, odmítá se jim přizpůsobovat
Úroveň 3
- cíleně kalkuluje dopad svého jednání a slov, přizpůsobuje prezentaci nebo diskuzi zájmům a potřebám posluchačů,
- předvídá účinek jednání, prezentace a vystupování,
- kvůli specifickému vlivu využívá neobvyklých akcí, aktivit,
- velmi dobře prezentuje v rodném jazyce s minimem nedostatků ve verbálním a neverbálním projevu,
- zvládá prezentaci a jednání s cizími lidmi nebo větší skupinou
Úroveň 4
- své jednání a prezentaci plánuje a připravuje tak, aby se přizpůsobil danému posluchači s cílem jej ovlivnit nebo přesvědčit,
- předvídá a připravuje se na reakce druhých,
- vytváří koalice, využívá třetích stran nebo poradců k ovlivňování druhých, záměrně poskytuje nebo neposkytuje informace, aby získal specifický vliv,
- jeho verbální prezentace v mateřském jazyce je vynikající, rovněž neverbální projev dokáže výrazně zaujmout posluchače,
- tréma nemá vliv na jeho dovednost zaujmout a přesvědčit ostatní,
- po přípravě je schopen prezentovat a jednat i v cizím jazyce, využívá různých forem a metod ovlivňování a přesvědčování
Úroveň 5
- navrhuje a realizuje ovlivňující strategie podle konkrétní situace a úrovně posluchačů,
- mění organizační strukturu (včetně pracovních míst) s cílem podpořit změnu očekávaného chování,
- spojuje se s ostatními, kteří podporují jeho zájmy a dokážou cíleně působit na druhé,
- aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti jak přesvědčit a ovlivnit ostatní,
- praktikuje „politické manévry“, aby dosáhl svého cíle a vlivu, dokáže využít potřeb a zájmu posluchačů pro svou věc,
- jeho projev a prezentace jsou charismatické, provokuje v dobrém slova smyslu, vtahuje posluchače do svého projevu nebo prezentace,
- nabízí jim atraktivní nápady a řešení, kterým nelze odolat,
- jeho prezentační a komunikační projev je excelentní, zvládá s přehledem prezentaci a jednání před velkými skupinami v českém i cizím jazyce