autonomní systém pro správu znalostí, dovedností a měkkých kompetencí

  • Odborné znalosti a dovednosti
  • Digitální kompentence
  • Obecné dovednosti
  • Poslat připomínku
  • Nápověda
  • Efektivní komunikace
    a01
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • formulování myšlenek, zejména v písemné podobě je pro něj obtížné,
    • mívá problémy s nasloucháním,
    • informace předává ostatním pouze na vyžádání,
    • jeho reakce na nečekané situace nelze předvídat
    Úroveň 2
    • v běžných situacích jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě,
    • naslouchá ostatním bez větších zádrhelů,
    • sdílí informace,
    • reaguje přiměřeně na vzniklou situaci,
    • jeho komunikace není vždy přesvědčivá
    Úroveň 3
    • jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě,
    • naslouchá ostatním,
    • reaguje asertivně na vzniklou situaci,
    • dokáže svým projevem zaujmout ostatní,
    • toleruje názory ostatních
    Úroveň 4
    • formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na velmi dobré úrovni,
    • aktivně naslouchá ostatním,
    • zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené,
    • dokáže prezentovat před skupinou,
    • dokáže komunikaci otevřít,
    • vytváří prostředí, aby komunikovali i druzí,
    • vítá a rozvíjí názory ostatních,
    • dokáže vyvolat konstruktivní konflikt,
    • vyžaduje zpětnou vazbu
    Úroveň 5
    • formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na výborné úrovni,
    • praktikuje aktivní naslouchání bez výjimky za všech okolností,
    • zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené,
    • dokáže prezentovat na velkém fóru a svým projevem dokáže druhé přesvědčit,
    • dokáže od jiných získat jejich skutečné názory a pracovat s nimi,
    • dokáže využívat konstruktivní konflikty,
    • umí pracovat se zpětnou vazbou,
    • komunikuje s jinými kulturami
  • Kooperace (spolupráce)
    a02
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • je spíše pasivní než aktivní,
    • má nízkou identifikaci se skupinovým cílem, dělá jen to, co je nezbytně nutné,
    • informace poskytuje jen na vyžádání
    Úroveň 2
    • je spíše aktivní než pasivní,
    • je součástí skupiny, přizpůsobuje se požadovanému chování,
    • respektuje skupinové cíle,
    • informace sdílí, avšak sám je aktivně nenabízí
    Úroveň 3
    • aktivně spolupracuje,
    • do činností skupiny se ochotně zapojuje a sehrává v ní pozitivní roli,
    • směřuje své aktivity ke skupinovému cíli,
    • sdílí a nabízí informace,
    • respektuje druhé i výsledky jejich úsilí
    Úroveň 4
    • aktivně působí na atmosféru a potřeby skupiny,
    • významně přispívá k dosahování skupinových cílů,
    • je schopen přebírat zodpovědnost za výsledky skupinové činnosti,
    • sdílí, aktivně vyhledává a nabízí relevantní informace
    Úroveň 5
    • ve skupině zaujímá roli nenuceného leadera, má přirozenou autoritu,
    • je schopen spolupráce v mezinárodních nebo multikulturálních týmech
  • Kreativita
    a03
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • změnám se dokáže přizpůsobit, ale jen do té míry, která mu zajistí „přežití“,
    • na základě silného podnětu či jednoznačné instrukce dokáže vymyslet jednoduchá zlepšení,
    • rizika vnímá jako přímé ohrožení,
    • riskantní řešení nevyhledává
    Úroveň 2
    • aktivně zpracovává podněty z okolí,
    • je schopný opakovaně přicházet s náměty na zlepšení resp. usnadnění své pracovní činnosti, zpravidla je však nedokáže samostatně připravit ani realizovat,
    • rizika vnímá, ale nevyhodnocuje je správně, snadno jej odradí od akce, nebo je podcení
    Úroveň 3
    • aktivně vyhledává příležitosti ke zlepšení či změně,
    • je obdařen intuicí pro podnikatelské příležitosti,
    • má dostatek odvahy a/nebo vytrvalosti k realizaci či prosazení svých nápadů resp. „zlepšováků“,
    • rizika s nimi spojená sice vnímá, ale nezabývá se jejich systematickou prevencí
    Úroveň 4
    • je připraven k boji s konkurencí, kterou vnímá stejně ostře jako podnikatelské příležitosti,
    • neustále připravuje a realizuje změny a nové projekty, které posilují pozici jeho, firmy nebo společnosti,
    • rizika je schopen rychle vyhodnotit a snaží se je eliminovat
    Úroveň 5
    • podnikatelská intuice a strategické myšlení mu umožňují připravit a realizovat nové záměry, které mu vytvářejí výbornou výchozí pozici v konkurenčním prostředí,
    • je schopen využít a ocenit myšlenky a nápady ve svém okolí,
    • systematicky pracuje s riziky, která je schopen vyhodnotit a minimalizovat tak, aby neohrožovala strategické záměry jeho, firmy nebo společnosti
  • Flexibilita
    a04
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • obtížně se vyrovnává se změnami, na přijetí nových myšlenek a podnětů potřebuje dostatek času,
    • stereotypy v jeho životě sehrávají důležitou roli, potřebuje příklady a vzory,
    • je závislý na stabilitě pracovního prostředí a postupech,
    • schopnost přenášet pozornost mezi úkoly má své limity
    Úroveň 2
    • akceptuje pozvolné, postupně dávkované změny, na přijetí nových myšlenek a podnětů potřebuje čas,
    • je schopen pozvolně překonávat stereotypy, je schopen přenášet pozornost mezi menším počtem úkolů, je-li to požadováno,
    • stabilita pracovního prostředí a postupů je pro něj stále důležitá
    Úroveň 3
    • změny pro něj nepředstavují stres a akceptuje je bez problémů, je schopen přijímat nové myšlenky,
    • je schopen překonávat stereotypy, nebrání se novým metodám a postupům,
    • je schopen přenášet pozornost mezi úkoly, ale sám takové situace nevyhledává,
    • přizpůsobuje se novému pracovnímu prostředí a úkolům, uzná-li to za potřebné,
    • je schopen učit se novým věcem a postupům
    Úroveň 4
    • změny vítá, vidí v nich příležitosti, sám je vyhledává,
    • nové myšlenky a podněty vítá, je otevřený všemu novému,
    • nebojí se rizika nepoznaných cest,
    • je připraven a ochoten učit se, má zájem dále se rozvíjet, obohacovat své znalosti a dovednosti,
    • přispívá svými náměty a vylepšuje stávající stav,
    • je schopen reagovat v nepředvídaných situacích a improvizovat
    Úroveň 5
    • aktivně prosazuje změny a přebírá za ně zodpovědnost, je iniciátorem nových myšlenek,
    • má inovativní a kreativní myšlení, zpochybňuje stereotypy a zavedené postupy,
    • vhodně volí styly a metody práce s ohledem na ostatní, kontext, situaci,
    • trvale se rozvíjí, obohacuje své znalosti a dovednosti
  • Uspokojování zákaznických potřeb
    a05
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • je pasivní vůči zákazníkovi bez negativních projevů,
    • komunikuje nedostatečně se zákazníkem, vyjadřované emoce nejsou vždy adekvátní situaci,
    • neuměle a nedostatečně posuzuje zákazníkovy potřeby
    Úroveň 2
    • má snahu vyhovět zákazníkovi a uspokojit jeho základní potřeby, je schopný vstřícného chování
    • má obavy z nových kontaktů, vyjednává instinktivně,
    • komunikuje se zákazníkem a zvládá emoce,
    • ne vždy a včas předvídá a rozpoznává potřeby zákazníků
    Úroveň 3
    • dokáže zjistit a uspokojit zákazníkovy potřeb, yjeho chování je vstřícné, jednání příjemné,
    • uvědomuje si odpovědnost za zákazníkovu spokojenost,
    • snaží se získat zpětnou vazbu,
    • je schopen se zákazníkem komunikovat a jít za hranice formální komunikace,
    • své emoce zvládá i ve vypjatých situacích,
    • zná svou firmu/společnost/produkt/zákazníky,
    • je loajální
    Úroveň 4
    • je empatický, předvídá potřeby a očekávání zákazníka,
    • jedná a komunikuje profesionálně,
    • usiluje o spokojenost, důvěru a dlouhodobý prospěch zákazníků,
    • dokáže účinně vyjednávat,
    • zvládá konfliktní situace,
    • přijímá osobní zodpovědnost
    Úroveň 5
    • je vzorem vstřícného chování a vystupování vůči zákazníkům,
    • systematicky buduje a udržuje vztahy, má snahu o jejich neustálé zlepšování, zastává roli důvěryhodného poradce,
    • umí zákazníka přesvědčit a ovlivnit
  • Výkonnost
    a06
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • snaží se dosáhnout požadovaného úkolu, ale potýká se při tom s problémy,
    • snaží se podávat výkon, avšak ne vždy dosáhne požadovaného výsledku,
    • problematicky přijímá zpětnou vazbu, včetně hodnocení výkonu,
    • vykonává zadané úkoly, ale nepřemýšlí nad jejich smyslem,
    • musí být kontrolován,
    • dokáže sledovat vždy pouze jednu prioritu
    Úroveň 2
    • většinou dosahuje spolehlivého a stabilního výkonu, výjimečně se potýká s problémy,
    • orientuje se na výkon i na výsledek (přínos), rozpozná podstatné kroky vedoucí k jeho dosažení,
    • zůstává-li však bez kontroly, hrozí, že poleví,
    • formálně přijímá zpětnou vazbu,
    • je ochoten se v případě potřeby dále rozvíjet,
    • dokáže sladit některé osobní a týmové nebo firemní priority
    Úroveň 3
    • jeho výkon je spolehlivý a stabilní,
    • má schopnost podat jednorázový výrazný výkon dle potřeb zadavatele,
    • orientuje se na výkon i na výsledek (přínos), rozpozná a uskuteční podstatné kroky vedoucí k dosažení vlastního i týmového výsledku,
    • nemusí být příliš kontrolován,
    • reaguje na zpětnou vazbu a dokáže se poučit z chyb,
    • dokáže sladit osobní a týmové nebo firemní priority,
    • je schopen určité míry sebekontroly a sebemotivace včetně sebezdokonalování
    Úroveň 4
    • jeho výkon je vysoce spolehlivý a stabilní, je příkladem v osobním nasazení,
    • orientuje se na výkon a na výsledek (přínos), konstruktivně zpětnou vazbu přijímá i poskytuje,
    • jeho osobní a týmové nebo firemní cíle jsou v souladu,
    • zvyšuje efektivitu výkonu,
    • je schopen sebekontroly a sebemotivace včetně sebezdokonalování
    Úroveň 5
    • jeho výkon a výsledek (přínos) je nadstandardní,
    • jeho osobní a týmové nebo firemní cíle jsou v souladu,
    • má manažerské předpoklady pro zvyšování výkonu, konstruktivně zpětnou vazbu přijímá i poskytuje, a v návaznosti na ni navrhuje řešení,
    • je schopen sebekontroly,
    • je motivován a motivuje ostatní včetně sebezdokonalování
  • Samostatnost
    a07
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • samostatně plní pouze jednoduché přesně definované úkoly, potřebuje dohled a kontrolu,
    • je závislý na vedení,
    • podléhá skupinovému myšlení,
    • přizpůsobuje se názoru ostatních
    Úroveň 2
    • samostatně a spolehlivě plní běžné úkoly, u ostatních úkolů (nových, problematických apod.) potřebuje dohled nebo podporu,
    • vyhovují mu instrukce, návody, směrnice, manuály, řády, předpisy, podle kterých se orientuje,
    • je schopen se rozhodnout bez ohledu na skupinové myšlení, když se může opřít o manuál, předpis (jinou vnější autoritu)
    Úroveň 3
    • samostatně a spolehlivě plní všechny zadané úkoly, pomoc jiných vyhledává v případě potřeby,
    • řídí sám sebe při plnění rutinních úkolů, u náročnějších potřebuje podporu, někdy neodhadne správně své síly,
    • samostatně získává informace,
    • je schopen vyjadřovat své názory odlišné od názoru skupiny i za cenu možných konfliktů
    Úroveň 4
    • dokáže složitý úkol převést na dílčí úkoly i konkrétní kroky, při plnění úkolů řídí sám sebe,
    • umí své síly odhadnout a rozložit,
    • plánuje a je schopen se koncentrovat,
    • rychle a pružně se rozhoduje, v případě potřeby neváhá vyhledat pomoc,
    • dokáže získat veškeré potřebné zdroje (informace apod.),
    • nebojí se odpovědnosti a přijímá určitou míru osobního rizika
    Úroveň 5
    • dokáže cíl převést na kroky (úkoly) potřebné k jeho dosažení, při plnění úkolů řídí sám sebe,
    • umí své síly odhadnout a rozložit,
    • plánuje a je schopen se dlouhodobě koncentrovat,
    • rychle a pružně se rozhoduje, v případě potřeby neváhá vyhledat pomoc,
    • dokáže získat veškeré potřebné zdroje (informace apod.),
    • nebojí se nést osobní riziko, protože ho umí dobře posoudit
  • Řešení problémů
    a08
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • pouští se do problémů, když má jistotu, že zná cestu ke správnému řešení,
    • zpravidla potřebuje pomoc druhých,
    • podstatu snadno identifikuje jen u jednodušších problémů,
    • systematicky je schopen řešit pouze jednodušší problémy, kreativní je jen zcela výjimečně
    Úroveň 2
    • samostatně řeší jednodušší problémy, řešení komplikovanějších problémů bývá nesystematické, přestože se mu daří definovat podstatu,
    • je pro něj obtížené aplikovat teoretické poznatky v praxi,
    • snaží se využívat svou intuici a kreativitu
    Úroveň 3
    • přistupuje k řešení problému aktivně a samostatně, dokáže najít a definovat podstatu i u složitějších problémů,
    • dokáže problém strukturovat a systematicky řešit a do budoucna jim předcházet,
    • většinou umí skloubit analytické a kreativní myšlení,
    • v případě potřeby dokáže řešit problém týmově
    Úroveň 4
    • dokáže definovat příčiny a následky problému, využívá jak analytické, tak kreativní myšlení,
    • dokáže posoudit, kdy si problém žádá individuální přístup a kdy týmovou spolupráci,
    • podporuje motivující prostředí pro řešení problémů,
    • umí pracovat s prioritami,
    • je schopen podílet se na tvorbě standardů, kterými předchází vzniku problémů
    Úroveň 5
    • jak samostatné, tak týmové řešení problémů je mu zcela vlastní,
    • je schopen vést řešitelské týmy,
    • na základě svých zkušeností se spoléhá na svou intuici,
    • využívá kreativní myšlení,
    • vytváří motivující prostředí pro řešení problémů,
    • je schopen vytvářet nebo se podílet na tvorbě standardů, kterými předchází vzniku problémů,
    • dokáže překonávat předsudky a stereotypy myšlení
  • Plánování a organizování práce
    a09
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • je schopen plánovat konkrétní činnosti a aktivity, jeho výkon bývá často nestabilní,
    • nerozlišuje priority,
    • zajišťuje si základní zdroje a má hrubý časový odhad,
    • sám plní úkoly nesystematicky, potřebuje být řízen,
    • vyhodnocuje jen aktuální situaci
    Úroveň 2
    • je schopen rozlišovat dlouhodobé a krátkodobé plány, obvykle podává očekávaný výkon,
    • plánuje aktivity v závislosti na naléhavosti,
    • dokáže rozlišit naléhavé a důležité, ne vždy podle toho jedná,
    • v případě nutnosti vytváří varianty plánu, nedokáže však o nich rozhodovat samostatně,
    • dokáže organizovat svoji činnost a výkon,
    • umí skloubit svou činnost s činností a plány ostatních
    Úroveň 3
    • plánuje krátkodobě i dlouhodobě v souladu s plány okolí, stabilně podává požadovaný výkon,
    • dokáže rozlišit naléhavé a důležité a podle toho se rozhoduje i jedná,
    • vytváří varianty plánu, ve standardních situacích se samostatně rozhoduje,
    • plánuje potřebné zdroje a čas, vyhodnocuje naplňování plánů,
    • standardně organizuje činnost svou a je schopen zorganizovat činnost druhých
    Úroveň 4
    • plánuje krátkodobě i dlouhodobě v souladu s plány a potřebami okolí, snaží se svůj výkon neustále zlepšovat,
    • rozhoduje na základě priorit, preferuje důležité před naléhavým,
    • vytváří varianty plánu tak, aby efektivně směřovaly ke stanovenému cíli, pracuje s riziky,
    • plánuje potřebné zdroje, čas i jejich efektivní využití,
    • vyhodnocuje naplňování cílů, plánů a aktivit k nim směřujících a podle toho jedná,
    • organizuje činnost svou a je schopen účinně zorganizovat činnost druhých
    Úroveň 5
    • vytváří vize, navrhuje strategie a efektivně plánuje, rozvíjí potenciál k výkonnosti sebe a druhých,
    • stanovuje cíle a priority, motivuje okolí k jejich dosažení,
    • předvídá rizika,
    • plánuje potřebné zdroje, čas i jejich efektivní využití,
    • hodnotí naplňování cílů, plánů a aktivit k nim směřujících a podle toho jedná,
    • deleguje
  • Celoživotní učení
    a10
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • je-li to nezbytně nutné, je ochoten se vzdělávat, jeho vzdělávací potřeby jsou řízeny vnějšími tlaky,
    • je schopen si osvojit nové dovednosti, pokud souvisejí s jeho současnými dovednostmi a znalostmi,
    • přijímá nové informace, přestože někdy naučené obtížně aplikuje do praxe,
    • svou úspěšnost hodnotí černobíle,
    • neúspěch jej silně demotivuje a má obtíže se z něj poučit do budoucna
    Úroveň 2
    • vzdělává se převážně na základě krátkodobých cílů, při vzdělávání preferuje to, co jej zajímá a podle toho je schopen do svého rozvoje investovat energii,
    • je schopen přijímat nové informace, zejména ty, o kterých ví, že je brzy využije,
    • dokáže analyzovat svou úspěšnost,
    • je schopen se v některých případech poučit ze svých chyb,
    • naučené používá v praxi,
    • zná své silné a slabé stránky, ale nerozvíjí je cíleně
    Úroveň 3
    • je přirozeně zvídavý a otevřený novým zkušenostem i znalostem, vyhledává nové informace a aplikuje je do praxe,
    • ví, čeho chce dosáhnout, a podle toho plánuje své budoucí vzdělávací potřeby,
    • aktivně se vzdělává,
    • zná své silné a slabé stránky, své silné stránky dále rozvíjí,
    • umí analyzovat vlastní neúspěch a poučit se z chyb, při osvojování nových dovedností je vytrvalý
    Úroveň 4
    • definuje své budoucí vzdělávací potřeby, aktivně se celoživotně vzdělává a získané poznatky (i z jiných oborů) je schopen aplikovat do své praxe,
    • umí se motivovat ke vzdělávání, aktivně vyhledává a následně přijímá nové informace a dokáže je aplikovat,
    • pro ostatní může být zdrojem informací,
    • zná své slabiny a dokáže je účinně kompenzovat svými silnými stránkami, na kterých staví,
    • automaticky analyzuje své úspěchy a neúspěchy a vytváří si akční plán dalšího vzdělávání
    Úroveň 5
    • aktivně pracuje na prohlubování své odbornosti a profesionality, předvídá a může i ovlivňovat vývoj ve svém oboru,
    • dokáže rozpoznat a definovat vzdělávací potřeby svého okolí,
    • podporuje osobní rozvoj druhých,
    • sdílí znalosti a zajišťuje, aby znalosti byly sdíleny (knowledge management)
  • Aktivní přístup
    a11
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • plní činnosti a úkoly, pokud dostane jasné zadání a je veden,
    • spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních,
    • k realizaci aktivity se přidá, je-li k tomu vyzván,
    • neúspěch nebo komplikace jej snadno odradí
    Úroveň 2
    • k plnění obvyklých a jasně definovaných úkolů přistupuje aktivně,
    • k aktivnímu přístupu je potřeba jej však průběžně motivovat,
    • dokáže řešit běžné problémy a situace,
    • překonává obvyklé překážky, pokud na ně nestačí, vyhledá pomoc ostatních,
    • neúspěch a komplikace mohou jeho aktivní přístup omezit
    Úroveň 3
    • zajímá se o dění kolem, hledá řešení, nové aktivity, postupy a možnosti,
    • angažuje se nad rámec běžných povinností, je-li dostatečně motivován,
    • je schopen překonávat překážky a setrvat v činnosti i přes neúspěch a komplikace,
    • reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
    Úroveň 4
    • je činorodý, intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti,
    • je rozhodný a aktivní v situacích, kdy si ostatní neví rady,
    • angažuje se nad rámec běžných povinností, předvídá překážky a činí preventivní opatření,
    • vyhledává možnosti a příležitosti, rád zkouší a učí se nové věci
    Úroveň 5
    • je přirozeně aktivní, má pozitivní přístup k životu i k práci, ovlivňuje dění kolem sebe,
    • aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti,
    • je připraven podstoupit osobní riziko, aby mohl dosáhnout cíle,
    • předvídá situace a přijímá opatření, hledá řešení,
    • dívá se dopředu, aby mohl vytvářet příležitosti,
    • zapojuje ostatní do svých projektů
  • Zvládání zátěže
    a12
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • zátěžové situace výrazně snižují jeho schopnost soustředění, pod dohledem nebo s pomocí je však schopen podat přiměřený výkon,
    • změny vnímá negativně, vyrovnává se s nimi problematicky, drobné překážky překonává, větší překážky jej odradí,
    • příliš si nevěří, neúspěch nese velmi těžce, potřebuje povzbuzení a podporu k jeho zvládnutí,
    • k další aktivitě jej přiměje velmi silná motivace nebo okolnosti,
    • při monotónních úkolech po čase selhává, následně je schopen si uvědomit svou neadekvátní emoční reakci na zátěžovou situaci
    Úroveň 2
    • v obvyklých zátěžových situacích je schopen se soustředit a podat přiměřený výkon,
    • v malých dávkách zvládá stres i opakované překážky,
    • snaží se hledat řešení, hledá pomoc u druhých a snaží se obtíže překonat,
    • v příznivých podmínkách se dokáže soustředit i na rutinní úkoly,
    • neúspěch nese nelibě, potřebuje povzbuzení a podporu k jeho zvládnutí,
    • změny akceptuje, pokud jim rozumí, snaží se jim přizpůsobit,
    • v běžných zátěžových situacích ovládá své emoce a reaguje přiměřeně, při vyšší zátěži ztrácí sebejistotu
    Úroveň 3
    • v zátěžových situacích reaguje vyrovnaně, podává přiměřený výkon i při dlouhodobé zátěži,
    • neúspěch bere jako součást života a ustojí jej, je schopen požádat o pomoc,
    • uvědomuje si, že mu určitá míra zátěže pomáhá podat výkon, vyskytnou-li se překážky, analyzuje situaci, hledá a volí řešení a překážky překonává,
    • změny akceptuje a přizpůsobuje se jim,
    • je ostražitý i při rutinních úkolech vyžadujících neustálou pozornost,
    • ani v náročných situacích neztrácí kontrolu nad svými emocemi, přiměřené sebevědomí mu umožňuje vyrovnávat se se zátěží
    Úroveň 4
    • podává velmi dobrý výkon i v zátěžových situacích, je vytrvalý,
    • neúspěch chápe jako příležitost udělat to příště lépe, změny vnímá jako samozřejmost, vítá je,
    • při překonání překážek analyzuje situaci, hledá alternativy a volí nejvhodnější řešení, nenechá se odradit,
    • rutinní úkoly dokáže vykonávat po dlouhou dobu,
    • má silnou vůli, ovládá své emoce, otevřeně vyjadřuje pocity,
    • ví, co zvládne a důvěřuje svým schopnostem
    Úroveň 5
    • odvádí velmi dobrý výkon i v extrémně složitých podmínkách, realistický přístup k zátěžovým situacím, mu umožňuje získat nadhled a odstup,
    • vyvolává změny za účelem efektivnějšího dosažení výsledku,
    • z neúspěchu se poučí a přijímá opatření, při překonání překážek analyzuje situaci, hledá alternativy a volí nejvhodnější řešení,
    • při plnění rutinních úkonů se dokáže oprostit od vnějších vlivů a soustředí se v danou chvíli pouze na příslušný cíl,
    • v zátěžových situacích je oporou druhým,
    • je schopen i v silně vypjatých situacích kontrolovat své pocity,
    • dokáže pracovat s emocemi druhých, má vysokou sebedůvěru a pocit plné zdatnosti
  • Objevování a orientace v informacích
    a13
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • informace přijímá účelově, dohledávání informací je často stereotypní,
    • informace umí třídit/uspořádat dle velmi jednoduchých, předem daných postupů a kritérií,
    • důvěryhodnost informací posuzuje na úrovni věřím/nevěřím,
    • hodnotí je černobíle na základě autority a zdroje informace předá dál, ví-li kam
    Úroveň 2
    • je-li motivován okolím, vyhledává další informace,
    • viditelné nejasnosti ověřuje, dobře pracuje s jasně strukturovanou/standardizovanou informací,
    • pro vyhledávání informací a částečně i jejich zpracování dokáže využívat technologie,
    • umí rozpoznat podstatné informace, třídit je a analyzovat, pokud se týkají oblastí, v nichž se dobře orientuje,
    • vytváří základní jednoduchou dokumentaci
    Úroveň 3
    • informace vyhledává samostatně a cíleně, využívá širší zdroje informací,
    • srovnává, posuzuje a ověřuje si informace, orientuje se dobře ve větším množství informací,
    • umí rozlišit podstatné od nepodstatného, pro vyhledávání informací i jejich zpracování dokáže využívat technologie,
    • umí pracovat s datovými bázemi, aplikuje informace v praxi a vytváří k nim příslušnou dokumentaci,
    • získanou informaci dokáže předat dál a srozumitelně vysvětlit, aniž by ji zkreslil
    Úroveň 4
    • cíleně vyhledává informace, ověřuje si důvěryhodnost zdrojů,
    • v informacích dokáže vidět možné příležitosti,
    • využívá netradiční zdroje informací, strukturuje a dokumentuje získané informace inovativním způsobem,
    • umí pracovat s technologiemi pokrokově
    Úroveň 5
    • propojuje informace z různých i netradičních/nových zdrojů, tvoří mezi nimi vazby, nalézá a vytváří z nich příležitosti,
    • informací je schopen vytvářet know-how, které mohou využívat i ostatní řídí informační toky,
    • je schopen se zorientovat v různých typech databází a vybrat klíčové informace pro daný účel a propojit je
  • Vedení lidí (leadership)
    a14
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • snaží se přijmout odpovědnost za skupinový výkon a výsledek, jen pokud je to po něm žádáno,
    • operativně vede malé týmy (dvoučlenné až tříčlenné),
    • snaží se realizovat zadané úkoly a cíle, ale v kontrole termínů a plnění úkolů má velké rezervy,
    • nevyvíjí zvláštní úsilí, aby rozvíjel ostatní
    Úroveň 2
    • přijímá zodpovědnost za tým (většinou malý max. do 10 pracovníků),
    • svolává a vede operativní porady, informuje své podřízené,
    • v kontrole výsledků má stále rezervy, nevyužívá formální autority,
    • dává instrukce, demonstruje úkoly, dává užitečné rady, jde osobním příkladem,
    • věří, že se ostatní chtějí učit a že jsou schopni zvládat zadané úkoly, snaží se jim předávat znalosti
    Úroveň 3
    • chce zodpovídat za skupinový výkon a výsledek, chce vést a vede ostatní,
    • efektivně vede porady, definuje společné cíle,
    • ověřuje, zda ostatní chápou instrukce a rozumí změnám, kontroluje realizaci cílů a úkolů,
    • využívá formální autoritu a moc správným způsobem,
    • snaží se zvyšovat výkonnost týmu, prosazuje týmového ducha a klade velký důraz na týmové cíle,
    • chrání skupinu a její reputaci vůči celé organizaci, získává zdroje a informace pro skupinu, ujišťuje se, že potřeby skupiny jsou naplňovány,
    • podporuje ostatní, poskytuje jim zpětnou vazbu s cílem je dále rozvíjet a zlepšovat jejich výkon,
    • podporuje jejich formální vzdělávání
    Úroveň 4
    • jednoznačně přebírá zodpovědnost za skupinový výkon i v případě neúspěchu,
    • analyzuje úspěšný i neúspěšný výkon a navrhuje opatření,
    • snaží se, aby všichni členové týmu pochopili a ztotožnili se se skupinovým cílem, s jeho posláním a programem, organizuje strategické mítinky,
    • je vynikajícím příkladem pro druhé, tj. vzorem, chová se jako vůdce,
    • nezalekne se obtíží, nevyhýbá se komplikovaným situacím, ostatní na něj mohou spoléhat,
    • je věrohodný a spolehlivý vůdce, zapojuje jednotlivé členy do vedení porad a řízení, školí a trénuje své podřízené, dokáže jim připravit studijní materiály,
    • dokáže podřízeným dát prostor a možnost převzít zodpovědnost za dílčí úkoly skupinového výsledku, deleguje jim pravomoci,
    • hodnotí kompetence podřízených a navrhuje možnosti a příležitosti k osvojování dalších poznatků a k rozvoji jejich kompetencí,
    • koučuje
    Úroveň 5
    • je charismatický vůdce, má přesvědčivé představy a nápady, pro které dokáže ostatní zaujmout a nadchnout,
    • jeho strategie a nápady vyvolávají zájem a nadšení ostatních se podílet na poslání celé skupiny,
    • odpovědnost za skupinový výkon vnímá jako základní manažerskou roli,
    • organizuje a plánuje, otevřeně informuje, zapojuje členy týmu do řízení úkolů a projektů, motivuje je k aktivnímu zapojení,
    • poskytuje podřízeným dostatek svobody pro rozhodování, přejímání zodpovědnosti a volbu, jakým způsobem budou postupovat při realizaci svých úkolů, kontroluje jejich výsledky a diskutuje s nimi o způsobech řešení, poskytuje zpětnou vazbu,
    • cíleně rozvíjí, povzbuzuje ostatní členy týmu při přebírání odpovědnosti za dílčí výsledky skupinové práce,
    • zastává roli kouče, podporuje jednotlivé členy v jejich úsilí se zdokonalovat a vzdělávat, cíleně jim předává své znalosti a zkušenosti
  • Ovlivňování ostatních
    a15
    Úroveň 0
    • pro výkon povolání nebo specializace povolání není tato kompetence podstatná a stěžejní
    Úroveň 1
    • vykazuje úmysl ovlivňovat druhé, ale nevyvíjí proto žádné úsilí,
    • jeho verbální i neverbální projev (dikce, akcent,…) obsahuje řadu nedostatků, což způsobuje jeho tréma a obava z cizích lidí nebo velkých skupin,
    • nezabývá se motivací, zájmy a potřebami posluchačů
    Úroveň 2
    • podniká určité kroky, aby ovlivnil/přesvědčil druhé, ale nedostatečně se přizpůsobuje úrovni posluchačů,
    • využívá metod přímého přesvědčování, apeluje na fakta, čísla, účel,
    • využívá konkrétních příkladů, vizuálních pomůcek, demonstraci atd.
    • pečlivě si připravuje informace pro prezentaci a formuluje dva nebo více argumentů pro diskuzi,
    • prezentuje jednoduchá nebo známá témata před menšími skupinami, přestože si je vědom zájmů a motivace posluchačů, odmítá se jim přizpůsobovat
    Úroveň 3
    • cíleně kalkuluje dopad svého jednání a slov, přizpůsobuje prezentaci nebo diskuzi zájmům a potřebám posluchačů,
    • předvídá účinek jednání, prezentace a vystupování,
    • kvůli specifickému vlivu využívá neobvyklých akcí, aktivit,
    • velmi dobře prezentuje v rodném jazyce s minimem nedostatků ve verbálním a neverbálním projevu,
    • zvládá prezentaci a jednání s cizími lidmi nebo větší skupinou
    Úroveň 4
    • své jednání a prezentaci plánuje a připravuje tak, aby se přizpůsobil danému posluchači s cílem jej ovlivnit nebo přesvědčit,
    • předvídá a připravuje se na reakce druhých,
    • vytváří koalice, využívá třetích stran nebo poradců k ovlivňování druhých, záměrně poskytuje nebo neposkytuje informace, aby získal specifický vliv,
    • jeho verbální prezentace v mateřském jazyce je vynikající, rovněž neverbální projev dokáže výrazně zaujmout posluchače,
    • tréma nemá vliv na jeho dovednost zaujmout a přesvědčit ostatní,
    • po přípravě je schopen prezentovat a jednat i v cizím jazyce, využívá různých forem a metod ovlivňování a přesvědčování
    Úroveň 5
    • navrhuje a realizuje ovlivňující strategie podle konkrétní situace a úrovně posluchačů,
    • mění organizační strukturu (včetně pracovních míst) s cílem podpořit změnu očekávaného chování,
    • spojuje se s ostatními, kteří podporují jeho zájmy a dokážou cíleně působit na druhé,
    • aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti jak přesvědčit a ovlivnit ostatní,
    • praktikuje „politické manévry“, aby dosáhl svého cíle a vlivu, dokáže využít potřeb a zájmu posluchačů pro svou věc,
    • jeho projev a prezentace jsou charismatické, provokuje v dobrém slova smyslu, vtahuje posluchače do svého projevu nebo prezentace,
    • nabízí jim atraktivní nápady a řešení, kterým nelze odolat,
    • jeho prezentační a komunikační projev je excelentní, zvládá s přehledem prezentaci a jednání před velkými skupinami v českém i cizím jazyce